انواعِ صفحه کابینت ضد آب + مقایسه انواع صفحه کابینت

صفحه کابینت‌ها، بیش از هر قسمت دیگری در آشپزخانه، با شست‌وشو و رطوبت روزانه در ارتباط‌ هستند. وجود صفحه کابینت‌هایی که ضدآب باشند و یا مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت داشته باشند، یک عنصر بسیار مهم برای هر خانه‌ای به حساب می‌آید. خصوصا قسمت اطراف سینک ظرف‌شویی که در تماس مستقیم با آب و رطوبت است و نیاز است حتما از متریال ضد آب تهیه شده باشد. به غیر از صفحه کابینت ظرف‌شویی، قسمت‌هایی دیگری نیز هستند که بیش از سایر قسمت‌ها در معرض رطوبت و خرابی‌های ناشی از خط و خش و ضربه هستند، مثلاً بین کابینتی ها.

کانتر یا پیشخوان و یا همان صفحه‌ی روکابینتی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در کابینت آشپزخانه است که هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارایی عنصری مهم در آشپزخانه به حساب می‌آید. پیشخوان و کانتر، بیش از هر قسمت دیگری در معرض ضربه و خط و خش قرار دارد و بیش از هر بخش دیگری، نیاز به تمیزی و نظافت دارد. بنابراین استفاده از صفحه‌ صفحه کابینت ضد آب، می‌تواند نقش مهمی در زیبایی و ماندگاری کابینت‌های شما ایفا کند و کار شما را برای تمیزکاری آشپزخانه، سهولت ببخشد. در این مقاله از وبسایت، قصد داریم انواع باکیفیتی از صفحه کابینت ضد آب را به شما معرفی کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

انواعِ صفحه کابینت ضد آب چیست؟

شما هم نگران باد کردن صفحه کابینت‌تان هستید؟ یا صفحه کابینت تان کیفیت دلخواه شما را ندارد و قصد تعویض آن را دارید؟ اگر جوابتان مثبت باشد، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. در معرض رطوبت بودن و شست‌وشوی زیاد صفحه کابینت باعث شده که هنگام انتخاب صفحه کابینت، برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که بهترین صفحه کابینت ضد آب چیست؟ اصلا چه صفحه کابینتی به صورت 100% ضد آب است و میتوان با خیال راحت روی آن حساب باز کرد؟ صفحات ضد آب متنوعی در بازار وجود دارد که میتوان با توجه به سلیقه و قیمت آن ها را انتخاب کنیم.

در گذشته بیشتر از صفحات تاپس HPL و سنگ طبیعی به عنوان صفحه کابینت ضد آب استفاده میشد. اما رفته رفته با آمدن صفحات سنگ مصنوعی، استفاده از آنها کم و صفحات اس پی ال و کورین و مارمونایت جایگزینشان شد.

صفحه کابینت ضد آب کورین:

اگر تا حالا اسم کورین به گوشتان نخورده باید بگویم که کورین از خانواده سنگ‌های مصنوعی است. یک سنگ بدون هیچ درز و شکاف که در برابر اسید، سایش و از همه مهم‌تر رطوبت، مقاوم است. این خاصیت ضد آب بودن در سنگ کورین، آنقدر قوی است که در بعضی آشپزخانه‌ها حتی از آن به عنوان سینک استفاده میکنند.

چند تا از ویژگی‌های مهم این صفحات را با هم ببینیم:

  • نسبت به سنگ کوارتز ارزان‌تر است.
  • قابلیت فرم پذیری بالایی دارد.
  • زیبایی: جلاپذیری، عبور دهی نور

صفحه کابینت ضد آب SPL

یکی از متریال‌های جدید که به عنوان صفحه کابینت استفاده میشود و مقاومت بی نظیری در برابر رطوبت و حرارت و خط و خش دارد، صفحه کابینت SPL است. این صفحه علاوه بر ضد آب بودن، در برابر خش و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است، به راحتی تمیز میشود و در برابر قارچ و باکتری هم کاملاٌ آنتی باکتریال است.

آنتی باکتریال بودن اس پی ال به این معنی است که این متریال بهترین متریال برای استفاده بعنوان صفحه کابینت، سینک، کانتر پذیرش(به خصوص در اماکن درمانی) و کاربردهای دیگر است.

با استفاده از سنگ SPL به عنوان سنگ کابینت باعث میشود از چند بابت خیالتان راحت باشد؛ اول از بابت اینکه به راحتی قابل شستشو و مقاوم دربرابر 22 نوع اسید است، دوم از بابت رشد قارچ و باکتری و سوم از بابت زیبایی. صفحه SPL به خاطر قابلیت مهندسی شده اش (تحت دما و فشار بسیار زیاد هزاران لایه پنل روی هم فشرده شده اند و به همین دلیل هیچ رطوبت و فشار و حرارت غیر مستقیم روی SPL تاثیری نمی گذارند) سنگی کاملاٌ مقاوم و کارآمد یا به زبان ساده سرد و گرم چشیده است.

این متریال دارای بزرگترین ابعاد صفحات سنگی در صنعت دکوراسیون داخلی است. هیچ متریال دیگری حتی کورین، این ابعاد را ندارند. (ابعاد 4.20 * 1.40)

همچنین spl و مارمونایت تنها محصولاتی هستند که به جز ضخامت 12 میلی متری (1.2 cm) ضخامت 2 میلیمتری را هم دارا هستند. تا قبل از این، هیچ متریالی در بازار نبوده که ضخامت کمتر از 1 سانتی متر را برای کاربری های مختلف دارا باشد. اما اس پی ال و مارمونایت با ضخامت 2 و 3 میلی متری (0.3 cm) که دارند، باعث شده اند افراد برای استفاده به عنوان دیوارپوش و بین کابینتی ست با صفحه کابینت کاملا راحت باشند و خیالشان از بابت هزینه راحت باشد زیرا ضخامت 2 و 3 میل این دو متریال باعث کاهش هزینه ها تا یک سوم می گردد. 

صفحه کابینت ضد آب مارمونایت

صفحه مارمونایت یک صفحه کابینت ساخته شده از کورین و کوارتز است. میدانستید مهم‌ترین ویژگی‌ای که این صفحه کابینت دارد چیست؟ بله. ضد آب بودن، یکی از بارزترین مزایای این صفحه است. این سنگ به خاطر رگه هایی که در شکل ظاهری خودش دارد خیلی زیاد به سنگ‌های طبیعی شباهت دارد.

قیمت مارمونایت هم نسبت به کوارتز و کورین مناسب‌تر است و در برابر خش و ضربه هم مقاومت بالایی نسبت به کوارتز و کورین دارد. در برابر مواد شیمیایی هم مقاوم است و به همین دلیل تمیزی آن راحت و بدون نگرانی است. در کل ترکیبی از خصوصیات کوارتز و کورین را با هم در خودش دارد.

صفحه کابینت ضد آب استیل

یکی از صفحات رایج در سبک آشپزخانه های مدرن و صنعتی، استیل ضد زنگ است. این صفحه‌ها خیلی راحت تمیز میشوند، در برابر حرارت مقاوم هستند، همانطور که میدانیم ضد زنگ هستند و در برابر رطوبت هم مقاومت دارند. تنها عیب آنها این است که با سبک آشپزخانه سنتی همخوانی ندارند و دیگر عیب آنها از نظر برخی از افرادی که استفاده کرده اند این بود که صفحه کابینت استیل هنگام استفاده از آن سر و صدای زیادی ایجاد میکند و حالت براقیت و ظاهر بی روح آن، صفحه کابینت استیل را برای استفاده در آشپزخانه های صنعتی و بزرگ مانند رستوران ها و هتل ها و … مناسب تر ساخته است.

صفحه کابینت ضد آب PVC

یکی از صفحات ضد آب که استفاده از آن در آشپزخانه‌ها رایج است، صفحات PVC است. ورق‌های پی وی سی در واقع همان روکش‌های پلاستیکی‌ای هستند که در برابر رطوبت، مقاومت خوبی دارند اما در برابر حرارت و لکه اصلا مقاوم نیستند. این صفحات برای کابینت ام دی اف و کابینت های ارزان قیمت خیلی استفاده می شوند.

صفحه کابینت ضد آب کوارتز

سنگ کوارتزی که برای صفحه کابینت استفاده میشود، از خانواده سنگ‌های مصنوعی است. یک سنگ بسیار مقاوم که هیچ خلل و فرجی ندارد و به همین خاطر در برابر سایش، ضربه و رطوبت خیلی مقاوم است.

خیلی‌ از افراد سوال میکنند که این دو صفحه برای چه کابینت‌هایی مناسب اند؟ جواب ما این است که برای همه کابینت‌ها.

لازم به ذکر است که هر نوع صفحه کابینت ضد آب دارای مزایا و محدودیت‌های خود است. در هنگام انتخاب، عواملی مانند استفاده مورد نیاز، طراحی کلی آشپزخانه و سبک دیگر عناصرتان را در نظر بگیرید. مثلا اگر لوازم برقی تان سفید یا نقره ای یا حتی مشکی است، صفحه کابینتتان را منطبق آن رنگبندی انتخاب کنید. برای درک بیشتر ترکیب رنگ مناسب و دیدن نمونه کارهای ما، از این آدرس ها دیدن کنید.

انواع رنگ بندی اس پی ال

پروژه های اجرایی صفحات کابینت

دیدگاه تان را بنویسید

مقاله ها

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازدهی 4.5 / 5. 4