چه صفحه کابینتی کاملاً ضد لک و ضد آب است؟

امروزه ما شاهد استفاده گسترده‌ای از متریال‌های گوناگون برای ساخت و بازسازی صفحه کابینت‌ها و پیشخوان‌های آشپزخانه‌ها هستیم. انواع مختلفی از این متریال‌ها به عنوان صفحه کابینت و میز کانتر و جزیره و… به کار می‌روند، از جمله صفحات سنگ طبیعی مانند مرمر، گرانیت و سنگ مصنوعی مانند مارمونایت، پنل‌های SPL، کوارتز، کورین، و همچنین صفحات کابینت ام دی اف.

صفحات کابینت از اجزای حیاتی و پرکاربرد آشپزخانه به شمار می‌آیند و مستقیماً برای تهیه و مصرف غذا، آماده‌سازی غذا، و فعالیت‌های مرتبط دیگر به کار می‌روند. در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی مقاومت انواع مختلف صفحات کابینت در مقابل لکه‌ها پرداخته و جزئیاتی را در این خصوص برای شما تشریح کنیم. پس با ما همراه باشید.

حتماً شما خانم یا آقایی هستید که در طول روز ساعات مشخصی را در آشپزخانه می گذرانید و مدام به آشپزی کردن، سرخ کردن، شستن و غیره می پردازید.
از آنجایی که خانم های ایرانی به نظافت منزل بسیار حساس هستند، احتمالا همیشه یک دستمال در دست شماست، زیرا دائماً در حال پاک کردن لکه های روغن، آب، گوجه فرنگی یا سایر مواد غذایی از روی پیشخوان و کابینت آشپزخانه هستید.
گاهی این لکه ها پاک نمی شوند! و گاهی اوقات به راحتی حذف می شوند. البته به شرطی که هر چه زودتر به صفحه کابینت برسید! ناپایداری میز و صفحه کابینت آشپزخانه به متخلخل بودن یا نبودن سطح آن بستگی دارد.
سطح کابینت با سطح متخلخل در برابر انواع لکه ها آسیب پذیر است. سطح غیر متخلخل آن در برابر انواع لکه ها کاملاً غیر قابل نفوذ است. امروزه مواد جدیدی برای رویه و پیشخوان روی کابینت آشپزخانه به بازار آمده است که کاملاً غیر متخلخل، ضد لک، ضد ضربه و حرارت هستند. مواد تشکیل دهنده این مواد جدید انواع سنگ ها، مواد معدنی، ورق های فشرده و… است که طی فرآیندهای خاصی تولید می شوند. برای آشنایی بیشتر با این مواد و بررسی رنگ پذیری صفحه های کابینت تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع متریال جدید پیشخوان و صفحه روی کابینت آشپزخانه

  1. صفحه کابینت مارمونایت
  2. صفحه کابینت SPL
  3. صفحه کابینت کورین
  4. رویه کابینت کوارتز
  5. رویه کابینت گرانیتی
  6. صفحه کابینت ام دی اف
  7. رویه کابینت سنگ طبیعی

صفحه کابینت SPL | بررسی مقاومت جدیدترین محصول موجود در بازار دربرابر انواع لکه

SPL نسل جدید ورق های HPL و فشرده است که در سراسر جهان به ورق های فوق فشرده معروف است. امروزه این ماده یکی از پرفروش ترین محصولات در اروپا می باشد. SPL در دو ضخامت 12 و 3 میلیمتری موجود است.

ویژگی های صفحه کابینت اس پی ال :

صفحه کابینت SPL به عنوان یک متریال جدید با القای حسی متفاوت در دکوراسیون شما یکی از بهترین گزینه ها برای صفحه کابینت آشپزخانه شماست. SPL کامپکت علاوه بر زیبایی منحصر به فرد خود بسیار کاربردی است.

  • ضد خش
  • آنتی باکتریال بودن
  • عدم جذب رطوبت
  • مقاومت در برابر 22 اسید
  • مقاوم در برابر حرارت بالا
  • عدم جذب لکه
  • تمیز کردن و نگهداری آسان
  • دارا بودن اسلب های بزرگ برای اجرای بدون درز

لک پذیری متریال اس پی ال:

اس پی ال در برابر انواع مختلف لکه ها اعم از لکه چای، زردچوبه، رب گوجه، روغن، قهوه و… 100% مقاوم است و هیچ اثری از لکه ای که ساعت ها روی اسلب مانده است، باقی نمی‫ماند!

از نظر مقاومت، SPL 160 درجه حرارتی را تحمل کرده و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت غیرمستقیم دارد! برای آشنایی بیشتر با این متریال لوکس و نوین و دریافت اطلاعات بیشتر، روی این لینک کلیک کنید.

صفحه کابینت مارمونایت:

مارمونایت یکی از سنگ های زیبا و جذاب برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که طرح هایی دقیقا مشابه با سنگ طبیعی دارد، مقاومتی بیشتر از سنگ طبیعی و چوب و کاربردهای خیلی بهتر و مفید تر از اسلب های سنگ طبیعی دارد. به عبارتی مارمونایت سنگ مصنوعی و مهندسی شده ای است که از ترکیب سه سنگ دیگر باهم یعنی سنگ طبیعی، کورین و کوارتز ساخته شده است.
پایه مارمونایت از کورین و پوشش آن از جنس کوارتز است. طرح و رنگ های موجود در مارمونایت کاملآً مشابه طرح و رنگ سنگ های طبیعی است و همین ویژگی مارمونایت باعث محبوبیت این محصول در بین عموم مردم شده است.

مشخصات سنگ مارمونایت:

یکی از ویژگی های رویه کابینت مارمونایت طراحی های خاص آن است که دارای رگه های بزرگی کاملاً همسان و شبیه به سنگ طبیعی است و در نگاه اول جلوه یک رویه کابینت سنگی طبیعی را در ذهن مخاطب تداعی می کند.
می توانید تمام ویژگی های مثبت سنگ های کوارتز و کورین را برای سنگ مارمونایت نیز در نظر بگیرید.
• مارمونایت در برابر لکه و خراش بسیار مقاوم است اما نسبت به SPL در برابر حرارت مقاومت کمتری دارد زیرا پایه آن از کورین است و کورین مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد.
مارمونایت در دو ضخامت 12 و 2 میل تولید می شود. تمام کدهای رنگ مارمونایت دارای پوشش دیوار (2 میل) هستند که سایر مواد این ویژگی را ندارند.

لک پذیری متریال مارمونایت:

مارمونایت در برابر انواع مختلف لکه ها اعم از لکه چای، زردچوبه، رب گوجه، روغن، قهوه و… مقاوم است. در صورتیکه هاله ای از رنگ لکه های سخت مانند زردچوبه روی مارمونایت باقی بماند، با یک شوینده ی ملایم از بین خواهد رفت.

صفحه کابینت کوارتز:

کوارتز نوعی سنگ است که نه 100% مصنوعی است و نه 100% طبیعی!
صفحه کابینت کوارتز از 90٪ تا 95٪ کوارتز طبیعی ساخته شده است که از معادن برداشت می شود، کریستال های طبیعی کوارتز نیز از ترکیب سیلیکون و اکسیژن ساخته شده اند و دومین عنصر فراوان روی کره زمین است. درصد باقیمانده از رزین، رنگ، دانه ها و براده های ساخته شده از شیشه یا فلز.

ویژگی های سنگ کوارتز

ضد لک، ضد رطوبت
دوام و استحکام بالا
طرح های مدرن و متنوع
سطح غیر قابل نفوذ و غیر متخلخل
نگهداری آسان، بدون نیاز به آب بندی سالانه
معایب کوارتز
گران قیمت بودن آن
درزهای قابل مشاهده
در برابر حرارت زیاد آسیب پذیر بودن
تغییر رنگ واضح در برابر نور خورشید
عدم ترمیم پذیری

لک پذیری متریال کوارتز:

کوارتز در برابر انواع مختلف لکه ها اعم از لکه چای، زردچوبه، رب گوجه، روغن، قهوه و… تاحدودی مقاوم است و در صورتی که رد لکه ها روی آن باقی بماند، با اسکاج و شویند های ملایم میتوان آنها را برطرف کرد.

صفحه کابینت ام دی اف | مزایا و معایب انواع روکش MDF

روکش لترون:

مزایا: قیمت مناسب

معایب: تحمل وزن پایین، مقاومت پایین در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و خش، لک پذیر

روکش ملامینه:

مزایا: قیمت مناسب، ضد خش، دوام و کیفیت بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ، نظافت آسان

معایب: رطوبت پذیری بالا، حالت پذیری زیاد، حساس به حرارت و لکه

روکش هایگلاس:

مزایا: تنوع رنگ بالا، نظافت آسان، مقاومت در برابر خط و خش، وزن سبک، قیمت مناسب نسبت به دیگر روکش های براق

معایب: لکه پذیری بالا به خصوص در رنگ های تیره، لبه های تیز، مقاومت نسبتا پایین در برابر رطوبت

روکش وکیوم:

مزایا: مقاومت در برابر رطوبت، عدم تغییر رنگ و پوسیدگی، طول عمر بالا، مقاوم در برابر تغییرات دمایی

معایب: امکان باد کردن و جدا شدن روکش در اثر نور آفتاب، حساسیت نسبت به اجسام تیز، کاهش کیفیت کار با زیاد شدن ظرافت در طراحی

روکش چوب:

مزایا: زیبایی، قیمت مناسب تر نسبت به کابینت تمام چوب، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت

معایب: قیمت بالا در مقایسه با روکش های دیگر ام دی اف، لک پذیر و تنوع رنگی کم

روکش UV:

مزایا: بادوام، مقاوم در برابر خط و خش، ثبات رنگ در گذر زمان، تنوع رنگی بالا

معایب: قیمت بالا نسبت به روکش‌های براق دیگر

روکش پولیشی:

مزایا: ظاهر براق، ضخامت بیشتر در مقایسه با روکش های دیگر، مقاوم در برابر ضربه، ضد خش، ضد آب، عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید، نظافت آسان، قابلیت ترمیم نقاط آسیب دیده

معایب: قیمت بالا، فرایند تولید فوق العاده حساس و زمان بر، تک رنگ بودن

مقاله ها

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازدهی 0 / 5. 0